Maakuntajohtajan blogi: Päiväni murmelina

Muistanette otsikon mukaisesti nimetyn amerikkalaisen komedian 1990-luvulta? Bill Murrayn esittämä päähenkilö herää elokuvassa aamu toisensa jälkeen elämään yhtä ja samaa päivää aina uudelleen. Tapahtumat seuraavat toisiaan päivä päivältä  samassa järjestyksessä ilman että päähenkilö Phil pystyy mitenkään vaikuttamaan tilanteen kulkuun. Philin vaikuttamismahdollisuudet rajoittuvat vain hänen omiin reaktioihinsa.

Muutosjohtajamme Matti Lipsanen vertaa pistämättömään tapaansa muutosjohtajan arkea murmeli-Philiin. Muutosjohtajakin on kuulemma koko syksyn ajan herännyt toiveikkaana aina uuteen aamuun ja ”ilahtuneena kuullut uutisista, että maan hallitus on päässyt sopuun sote- ja maakuntauudistuksesta”. Aamuyön tunteina sorvatut kompromissiratkaisut ovat kuitenkin päivän valjettua osoittautuneet liian vaikeiksi tosielämän kannalta, ja muutosjohtaja on saanut huomata olevansa seuraavana aamuna tyhjin käsin taas samassa toiveikkaassa tilassa.

Tätä kirjoittaessa poliittinen tilanne vaikuttaa rauhalliselta. Tämä johtuu siitä, että kansallinen keskustelu on kapseloitu odottamaan vapaan valinnan lakiesityksen lausuntokierrosta ja kierroksen aikanaan tuottamia palautteita. Tyven kestänee helmi-maaliskuulle. Sen jälkeen poliittisen yksimielisyyden löytämisen on tapahduttava hyvin nopeasti, mikäli muutos edelleen halutaan toteuttaa.

Kanta-Hämeen maakunnassa on uudistusta valmisteltu juuri sillä hallintoalamaisuudella ja pieteetillä millä pitääkin. Työtä on tehty kuitenkin paitsi velvollisuudesta, myös ihan aidosta innostuksesta. Tahti on ollut kova, mutta työn ilo on ollut näkyvästi läsnä muutostoimistomme tekemisessä.

Maakunnallisia kompromisseja on aktiivisesti etsitty ja onnistumisista kertoo esimerkiksi se, että kasvupalveluiden hoitamiseen liittyvät erimielisyydet eivät ole koskettaneet meidän maakuntaamme. Muutostoimistollamme on maakunnan kuntien ja kaupunkien kanssa keskinäinen luottamus toimivan kasvupalvelutyönjaon löytämisestä, mikäli valtakunnan tasolla lainsäädäntö saataisiin vain sorvattua sen sallivaan asentoon. Kaupungit mahtuvat Kanta-Hämeessä hyvin mukaan tähän työkenttään.

Kotirintamalla siis kaikki hyvin. Mutta omien valmistelijoidemme hyvinvoinnin ja yleisen valtakunnallisen edun vuoksi toivon hartaasti, että sopu löytyisi myös siellä kansallisella tasolla. Politiikkaa on paha mennä käskemään, mutta arkijärjellä ajatellen supistaisin vaikeassa tilanteessa uudistuksen laajuutta koskemaan vain niitä ytimiä, joista kaikki sopijaosapuolet voivat olla yhtä mieltä. Toisin sanoen: olisi mielestäni viisaampaa saada aikaan edes karsittu uudistus kuin ei uudistusta lainkaan. On muistettava, että tämän rakenteellisen uudistuksen läpivieminen ei ole enää suomalaiskansallinen yksityisasia. Meitä tarkkailevat julkisen talouden tilamme vuoksi jo esimerkiksi Euroopan Komissio, Euroopan keskuspankki ja kansainväliset luottoluokittajat. Talouspoliittinen uskottavuutemme nojaa tähän korttitaloon.

Toivotaan siis, että mahdollisimman pian saisimme kuulla hallituspuolueiden päässeen sopuun uudistuksesta, edes jonkinlaisesta sellaisesta. Päästetään muutosjohtaja siirtymään ihan uuteen aamuun!

Anna-Mari Ahonen
maakuntajohtaja