Etusivu / Häme EU:ssa / Yhteistyöverkostot / CircLean-verkosto

CircLean-verkosto

Olemme Hämeen liittona edustamassa Kanta-Hämettä eurooppalaisista sidosryhmistä koostuvassa CircLean-verkostossa, joka on kiinnostunut edistämään teollisten symbioosien tulevaisuutta Euroopan unionissa. Verkosto kokoaa yhteen eri toimialoja, viranomaistahot, toimialajärjestöt ja tutkijat.

Teolliset symbioosit ovat keskeinen osa EU:n kiertotalouspolitiikkaa. Raaka-aineiden uudelleenkäytöllä teollisten symbioosien kautta voi olla taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristöön vaikuttavia etuja, mutta niiden hyödyntämisessä ja käynnistämisessä on edelleen haasteita koko Euroopassa.

Suurimmat haasteet liittyvät tietoisuuden puutteeseen teollisen symbioosin roolista kiertotalouden kehityksen tukemisessa, riittämättömät alustamahdollisuudet sekä todisteiden ja tietoisuuden puutteeseen symbioosien potentiaalisista hyödyistä.

CircLean-verkoston tarkoituksena onkin nyt saada toimialat ja sidosryhmät liikkeelle ja vastaamaan näihin haasteisiin sekä tarttumaan teollisten symbioosien tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Verkosto tarjoaa jäsenilleen ainutlaatuisen ympäristön vaihtaa ajatuksia ja suunnitella tapoja kehittää yhteinen online-työkalu teollisten symbioosien luotettavaan seurantaan ja raportointiin.

CircLean-verkostoa ylläpitää Euroopan komission DG GROW:n puolesta Technopolis Group yhdessä Trinomics:sta, Industrial Synergies:tä ja Arctikista koostuvan kumppanikonsortion kanssa.

Kysy tarkemmin verkostosta ja sen toiminnasta kehittämispäällikkö Marko Mällyltä tai aluekehitysasiantuntija Arto Saariselta. Katso yhteystiedot Henkilöstö-sivultamme.