Uutisiamme

VISIT HÄME on ovi maakuntamme matkailun sydämeen

Hämeen matkailuun keskittyvä verkkosivusto Visit Häme on julkaistu.

Häme on alue, joka kätkee sisäänsä niin urbaania kaupunkielämää kuin upeita luontoelämyksiäkin. Maakunnan matkailuvalttien markkinointiin tarvitaan jokaista asukasta ja yritystä. Yhdessä, ilman rahallista panostusta, voidaan nostaa verkkonäkyvyyttä ja auttaa matkailijoita löytämään maakuntamme helmet.

Häme saa uuden yhteisen tapahtumapäivän Poikkea meille! avaa ovia ja portteja 5.7.2020

Häme saa tulevana kesänä oman, uuden avoimien ovien päivän, jota vietetään sunnuntaina 5.7.2020.

Poikkea meille! on tapahtuma, jolloin kuka tahansa voi kutsua ihmisiä kylään. Tavoitteena on, että mielenkiintoiset vanhat rakennukset ja kivasti sisustetut kodit avaavat ovensa sekä persoonalliset puutarhat porttinsa.

Maakunnan pitovoima on parantunut

Kanta-Hämeen väkiluku oli marraskuun lopussa 171 058 asukasta. Tammi-marraskuun aikana väestön kokonaismuutos oli parempi kuin neljänä aiempana vuonna vastaavaan aikaan.

Marraskuussa ainoastaan kuudessa maakunnassa väkiluku lisääntyi, Kanta-Hämeessä neljänneksi eniten. Asukasmäärä kasvoi lokakuusta +42 hengellä. Yhtä paljon väestönlisäystä marraskuussa on tullut viimeksi kymmenen vuotta sitten.

Palvelutarpeen ennakoidaan kasvavan – kustannuskehitys vaatii kunnilta jatkossakin yhteistyötä

Maakunnallisen sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymäselvityksen raportti on julkaistu. Raportista löytyy paljon erilaisia näkemyksiä soten kehittämistyöhön. Maakunnan kuntien toivotaankin nostavan keskusteluun ja myöhempää työstöä varten näistä itselleen tärkeitä yksityiskohtia.

Kuntien näkökulmat keskiössä

Maakunnan kunnat antavat selvityksestä omat lausuntonsa keväällä 2020. Ansiokkaasti tehtyä raporttia käsitellään talven aikana useilla eri poliittisilla foorumeilla.

Hämeessä voidaan kohtalaisen hyvin, sote-palveluissa silti kehittämisen varaa

Hämäläiset ovat perusterveydenhuollon palveluihin tyytyväisiä. Näin raportoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Kanta-Hämeen sote-palvelujen järjestämistä.

Kanta-Hämeen lääkäripula on maan pienin ja sähköisiä palveluita käytetään maakunnassa melko paljon. Erikoissairaanhoidon päivystyskäyntejä oli THL:n raportin mukaan kolmanneksi vähiten koko maassa. Suuret käyttäjä- ja käyntimäärät ovat sen sijaan pidentäneet odotusaikoja hammaslääkärille.

Riihimäki ja Hämeenlinna houkuttelevat muuttajia

Väestön kokonaismuutos tammi-lokakuussa oli parempi kuin neljänä edellisenä vuonna vastaavaan aikaan. Lokakuun lopussa Kanta-Hämeen väkiluku oli 171 021 asukasta. Lukema on laskenut vuoden alusta 343 hengellä, mutta tilanne parani huomattavasti viime vuoden lokakuun tilastosta, jolloin väkimäärä laski 1 077 henkeä. Kuukausimuutoksia tarkasteltaessa maakunnan väkiluku ei syyskuusta lokakuuhun muuttunut lainkaan.