Maakuntajohtajan blogi: Onko maakunnalla taloudellista tulevaisuutta?

Maakuntien tuleva rooli suomalaisessa yhteiskunnassa ratkeaa pian. Jos maakunnat syntyvät, niistä tulee sote-tehtäviensä ansiosta vahva toimija kuntien rinnalle. Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen ongelmista on viime viikkoina kirjoitettu paljon vanhustenhoivan yhteydessä. Miltä rahoituksen kokonaisuus näyttää maakunnasta käsin katsottuna? Riittävätkö Kanta-Hämeen maakunnalla rahat tehtäviensä hoitamiseen, jos maakunnat syntyvät?

Vuoden Hämäläinen on robotiikkaopetuksen tienraivaaja Esa Santakallio Riihimäeltä

Vuoden Hämäläinen visioi, että Häme voisi olla robotisaation, tekoälyn ja automatisaation edelläkävijä Suomessa.

Hämeen Liitto ja Yle Hämeenlinna ovat valinneet Vuoden 2019 Hämäläiseksi ”robotiikan isän”, sivistysjohtaja Esa Santakallion Riihimäeltä. Santakallio on raivannut opettajana ja viranhaltijana päämäärätietoisesti tietä Riihimäelle kehittyä robotiikan opetuksen kärkikaupungiksi.

Riihimäki tuli Santakalliolle tutuksi jo vuosikymmeniä sitten.

Kanta-Häme tuli vuoden matkailualuekisassa toiseksi!

Kanta-Häme kävi pokkaamassa hopeasijan Vuoden matkailualuekisassa MATKA2019 messuilla Helsingin Messukeskuksessa 17.1.2019. Hämeen liitto ja Hämeen ammattikorkeakoulu iloitsevat yhdessä tehdystä työstä. Matkailukisassa kolmanneksi tuli Itä-Lappi ja voittajaksi selviytyi Espoon kaupunki. Matkamessut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma, jossa on lähes 1000 matkanjärjestäjää, matkakohdetta ja matkailualan palveluyritystä yli 80 maasta.

Pääradan välityskyvyn parantamiseksi tarvitaan nyt nopeita toimenpiteitä

Hämeen maakuntahallitus korostaa, että päärata on kaikilla mittareilla arvioiden maan ylivoimaisesti tärkein rataosuus, ja sen välityskyvyn palauttamiseksi ja parantamiseksi tarvitaan nopeita toimenpiteitä.

Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere –välille muodostunut liikenteellinen pullonkaula aiheuttaa selvitysten mukaan aluetaloudellista tappiota yli 30 milj. euroa joka vuosi. Lisäksi ilmastonmuutoksen hillitsemisen vaatima junaliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattaminen vaatii radalle toimenpiteitä.

Ota kantaa EU:n alue- ja rakennepolitiikan kauden 2021-2027 ohjelmatyöhön

Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee yhdessä maakunnan liittojen ja ELY-keskusten, ministeriöiden ja järjestöjen kanssa seuraavaa EU:n alue- ja rakennepolitiikan kauden 2021-2027 ohjelmatyötä.

Valmistelussa on kartoitettu toimintaympäristön haasteita elinkeinoelämän ja yritystoiminnan kehittämisessä, vähähiilisen talouden edistämisessä ja ilmastonmuutoksen hillinnässä, saavutettavuudessa ja liikenteessä, työllisyydessä ja osaamisessa sekä sosiaalisen osallisuuden edistämisessä ja köyhyyden torjumisessa.