Kanta-Hämeen junayhteydet kehittyvät

Hämeen liiton, Hämeenlinnan kaupungin ja Riihimäen kaupungin edustajat tapasivat VR:n johtoa tänään perjantaina 8.2.2019. Tapaamiset ovat osapuolten vakiintunut tapa kehittää Helsinki-Tampere –välin raideliikennettä ja ne tulevat jatkumaan säännöllisesti.

Tapaamisessa todettiin, että kyseisen ratayhteyden kehittäminen on ykkösprioriteetti kaikilla osapuolilla. Pääradan kunnon parantaminen, nopeuden nosto ja kapasiteetin lisääminen ovat koko Suomenkin kannalta erittäin merkittäviä asioita. Kysymyksessä on nykyisen Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere –ratakäytävän välityskyvyn parantaminen.

Seuraavalla aikataulukaudella VR lisää yhden junavuoron kyseiselle välille ja suunnitelmissa on edelleen lisätä vuoroja tuleville kausille joulukuusta 2019 alkaen. Mielenkiintoinen lisäys on kesällä tuleva yhteys Pietariin.

Vuoden 2019 aikana VR pystyy parantamaan kalustoaan uusien kaukojunavaunujen myötä. Vaunuja käytetään Tampere-Helsinki –välillä. Asiakaspalveluun tuodaan uusia, asiointia helpottavia mobiilisovelluksia.

VR varautuu myös lähiliikenteen kilpailuttamiseen.

Lisätiedot:
Hämeenlinnan kaupunki