Syntyvyys miinuksella, muuttoluvut plussalla

Kanta-Hämeen väkiluku oli Tilastokeskuksen mukaan maaliskuun lopussa 171 147. Väkiluku laski vuoden alusta 217 hengellä, mikä on 48 henkeä vähemmän laskua kuin vuosi sitten. Luonnollinen väestönlisäys on edelleen miinuksen puolella.

Kanta-Hämeeseen muutti 50 henkilöä vähemmän, kuin maakunnasta pois, mutta verrattuna kolmen edellisen vuoden tammi-maaliskuun tilanteeseen, Kanta-Hämeen osalta maakuntien välinen nettomuutto oli selkeästi parempi. Kanta-Häme sijoittui seitsemänneksi kaikkien maakuntien välisellä nettomuutolla mitattuna. Ulkomailta muuttovoittoa tuli 51 hengen verran, mikä oli lähes sama lukema kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen sekä Lopen nettomuutto oli tammi-maaliskuussa positiivista.

Riihimäen seudulla väestön kokonaismuutos oli pitkästä aikaa maaliskuussa positiivinen. Muutos on ollut negatiivista neljänä edellisenä maaliskuuna. Hämeenlinnan kaupunki ja Lopen kunta ovat houkutelleet alkuvuonna enemmän väkeä kuin niistä on lähtenyt. Loppi erottuu Hausjärven lisäksi myös edukseen luonnollisessa väestönlisäyksessä. Näissä kahdessa kunnassa syntyvyys on kuolleisuuteen nähden tasapainossa.

Pelkästään nettomuuttoa tarkasteltaessa Kanta-Häme jäi plussan puolelle, mutta negatiivinen väestönlisäys, eli kuolleisuuden ja syntyvyyden erotus maakunnassa käänsi kokonaismuutoksen miinukselle. Kokonaismuutos oli kuitenkin kahden edellisen vuoden tammi-maaliskuuhun verraten parempi, mikä johtuu suurimmalta osalta maakuntien välisen nettomuuton paranemisesta. Maakunnan kunnista Loppi on ainoa, jonka kokonaismuutos on ollut positiivinen tammi-maaliskuussa.

Lisätietoja: Hämeen liitto
Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, p. 050 572 0945