Vuoden Hämäläinen visioi, että Häme voisi olla robotisaation, tekoälyn ja automatisaation edelläkävijä Suomessa.

Hämeen Liitto ja Yle Hämeenlinna ovat valinneet Vuoden 2019 Hämäläiseksi ”robotiikan isän”, sivistysjohtaja Esa Santakallion Riihimäeltä. Santakallio on raivannut opettajana ja viranhaltijana päämäärätietoisesti tietä Riihimäelle kehittyä robotiikan opetuksen kärkikaupungiksi.

Riihimäki tuli Santakalliolle tutuksi jo vuosikymmeniä sitten.

- Isovanhempani muuttivat Riihimäelle 1960-luvun alussa ja asuivat täällä vuoteen 1982 saakka eli mummoni kuolemaan asti. Kävimme täällä paljon ja tänne oli helppo jäädä. Asumme nyt Petsamon kupeessa ja isovanhemmat asuivat siinä kolmensadan metrin päässä. Olen asunut pisimpään elämästäni Hämeessä ja miellän itseni riihimäkeläiseksi, Santakallio kertoo.

Lue Vuoden 2019 Hämäläisen haastattelu YLEn uutisista: Vuoden Hämäläinen on robotiikkaopetuksen tienraivaaja Esa Santakallio Riihimäeltä

Kuvateksti: Esa Santakallio kuvailee itseään aika hyväksi haistamaan tulevaisuuden kehitystrendejä ja tuomaan niitä arjen opetuksen osaksi. – Olen myös peräänantamaton ja jos johonkin uskon, en heti periksi anna enkä vaivoja laske.

Teksti ja kuva: YLE Hämeenlinna