Pääratastudio

Päivitetty 16. marraskuuta 2020

Tervetuloa seuraamaan livestriimiä Hämeen liiton Youtube-kanavalle 18.11.2020! Pääratastudio striimataan Hämeenlinnan Verkatehtaalta.

Pääratastudiossa pureudutaan juontaja Jussi Lähteen johdolla päivän polttaviin pääradan ja sen liityntäyhteyksien kysymyksiin ja haetaan vastauksia ja kehittämisratkaisuja pääradan edunvalvontaan. Lähetyksessä myös Mikko Alatalo live: Pääratalaulu.

Ohjelmassa:

Pääradan uutiskatsaus

Ajankohtaiskatsaus pääradan kansanedustajilta:

• Tampere: Anna-Kaisa Ikonen, Kok. ja Arto Pirttilahti, Kesk.
  • Seinäjoki: Paula Risikko, Kok. ja Antti Kurvinen, Kesk.
  • Oulu: Jenni Pitko, Vihr. ja Juha Pylväs, Kesk.
  • Hämeenlinna: Tarja Filatov, SDP ja Mirka Soinikoski, Vihr.

Pääradan säätiedotus

Meteorologina Ruut-Maaria Rissanen, Pirkanmaan liitto
Pääradan tilanne nyt, Euroopan laajuinen TEN-T -liikenneverkko ja Suomen päärata, investointien ja rahoituksen tilanne.

Ajankohtaisstudio / panelistit:

Esa Halme

Pitkän kokemuksen eurooppalaisesta kehittämisestä (ml. liikennejärjestelmät) omaava Pirkanmaan maakuntajohtaja.

Esa Halme on aiemmin toiminut Itä-Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä, kaiken kaikkiaan näissä tehtävissä yhteensä yli 28 vuotta. Sitä ennen hän toimi Vaasassa seutukaavaliitossa ja konsulttina.

Esa Halme on päärataryhmän puheenjohtaja.

Juhani Tervala

Senior Adviser Juhani Tervala toimi Eurooppalaisten liikenneverkkojen (TEN-T) korkean tason edustajana vuosina 2013-2016.

Sitä ennen hän oli Liikenneviraston pääjohtajana vuosina 2010-2012, jota edelsi päällikkötehtävä liikenne- ja viestintäministeriössä, liikenneväylä-, liikennepalveluyksikön- ja liiketominta- ja omistajaohjausyksikössä, yleisen osaston osastopäällikkonä sekä liikennepoliittisen osaston osastopäällikkönä vuosina 1991-2009. Vuosina 1977-1991 Juhani Teravala työskenteli Tiehallinnossa piirtäjänä, projekti-insinöörinä sekä Tiesuunnittelutoimiston päällikkönä.

Päivi Wood

Keskuskauppakamarin liikenne- ja elinkeinopolitiikan johtava asiantuntija.

Aiemmin Päivi Wood on työskennellyt Euroopan komissiossa liikennepääosastolla, vastuualueenaan eurooppalaiset liikenneverkot, liikenteen digitalisaatio ja liikenteen viherryttäminen. Päivi Wood on toiminut Suomen pysyvässä EU-edustustossa Brysselissä sekä neuvotellut Suomen puolesta liikennealan asetukset ja direktiivit vuodesta 2010 alkaen vuoteen 2016.

Suomessa Päivi Wood on työskennellyt liikenne- ja viestintäministeriössä, Ulkoministeriössä ja Liikenteen turvallisuusvirastossa.

Lisäksi katsomme videotervehdykset liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalta ja Brysselistä europarlamentaarikko Henna Virkkuselta.

Lisätietoa:

Pääratastudioon liittyen:
Pirkanmaan liitto, Jouni Koskela, päärataryhmän sihteeri, edunvalvontapäällikkö, p. 050 527 2129
Hämeen liitto, Reetta Sorjonen, viestintäpäällikkö, p. 044 300 5230