Uutisiamme

Maakunnallinen soten selvittämistyö käynnistyy kuntavetoisesti

Tiistaina 16.4.2019 kokoontunut Kanta-Hämeen kuntien poliittinen ja virkajohto päätti yksimielisesti käynnistää valmistelut maakunnan laajuisen, kuntayhtymäpohjaisen sote-mallin selvittämiseksi.

Toimeen tartutaan käytännön asioissa viipymättä, vaikka lopullinen sisällöllinen suuntaaminen jääkin osittain vielä odottamaan hallitusohjelman linjauksia.

Blogi: Muutoksen tekijät muutoksessa – Oma Hämeen maakuntavalmistelun alasajo

Suomen itsenäisyyden historian suurimman hallinnollisen uudistuksen valmistelu on päättynyt. Maakunta- ja sote-uudistuksessa oli tarkoitus perustaa uudet maakunnat, uudistaa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenne, palvelut ja rahoitus sekä siirtää maakunnille uusia tehtäviä. Uudistuksen oli tarkoitus tulla voimaan 1.1.2021 alkaen.

Etelä- ja Länsi-Suomen maakunnat: Koheesiovarojen jakoon tasapuolisuutta

Etelä- ja Länsi-Suomen maakunnat esittävät, että Suomeen saatavat koheesiovarat tulee jakaa seuraavalla EU:n rakennerahastokaudella alueellisesti nykyistä tasapuolisemmin. Itä- ja Pohjois-Suomen suuralue on saanut yli kaksi kolmasosaa rahoituksesta, vaikka siellä asuu vain neljännes väestöstä. Maakunnat ehdottavatkin yhtä yhteistä rakennerahasto-ohjelmaa koko Manner-Suomeen.

Hämeen maakuntahallituksen päätökset 11.3.2019

Hämeen maakuntahallitus keskusteli maakunta- ja sote-uudistuksen päättymisestä ja kansallisesta poliittisesta tilanteesta kokouksessaan 11.3.2019. Maakuntahallitus esitti kiitoksensa hyvästä maakunnallisesta valmistelutyöstä kaikille Oma Hämeen valmisteluun osallistuneille tahoille, ja kiitoksen tiiviistä yhteistyöstä sidosryhmille. Valtiovarainministeriöltä odotetaan ohjeita muutosvalmistelun hallituksi alas ajamiseksi vielä tällä viikolla.

Kanta-Hämeessä hyödynnetään tehty maakunta- ja sote-valmistelu

Maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu on lopetettu tältä hallituskaudelta. Kanta-Hämeen maakunta- ja sote-valmistelua tehneen Oma Hämeen muutosjohtajat Jukka Lindberg ja Matti Lipsanen pitävät uudistuksen tekemisen päättymistä valitettavana, sillä erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta tarvitaan välttämättä. Toisaalta monialainen maakunta mahdollistaisi kasvua ja elinvoimaa.

Kanta-Hämeestä kaksikymmentä hanketta hakee EAKR-rahoitusta

Etelä-Suomen EAKR-hakukierroksen varsinainen haku on päättynyt. Kanta-Hämeessä hankehakemuksia saatiin tällä kierroksella 20 kpl, joista seitsemän on ylimaakunnallisia ja loput ainoastaan Kanta-Hämeeseen suuntautuvia. Koko Etelä-Suomen alueella hakemuksia tuli yhteensä 103 kpl, joista 16 on ylimaakunnallisia.

Saapuneista hakemuksista päätetään rahoitettavat hankkeet maakunnan yhteistyöryhmän ja maakuntahallituksen kokouksissa kesäkuussa.

Sidor