SYMBI-projekti: Onko tekoäly ratkaisu kiertotalouteen?

Voisiko keinoäly osoittautua peloistamme huolimatta hyväksi apuvälineeksi maailmassa? Ellen MacArthurin säätiön ja Googlen julkaisema uusi tutkimus ehdottaa, että tekoälyn analyyttiset ominaisuudet voitaisiin valjastaa pyyhkäisemään pois tehottomuudet maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa - elintarvikkeista kulutuselektroniikkaan saakka. Tällä prosessilla saavutettaisiin ennennäkemättömiä taloudellisia säästöjä sekä vähennettäisiin ympäristön kuormitusta.

Hämeen maakuntalippu nousi juhannuksen aikaan keskusteluun

Hämeen maakuntalippu nousi juhannuksena Facebookin Hämeenlinna -ryhmässä keskustelunaiheeksi. Toinen liiton viraston seinätangoissa olevista maakuntalipuista oli nostettu salkoon väärinpäin, niin että Hämeen ilves liehui tassut kohti taivasta.

- Kyseessä oli ensikertalainen liputtaja, joka ei ollut huomannut virhettä. Vahinkoja sattuu juhannuksen kiireessä, pahoittelee Kiinteistöpalvelu Kariniemen huoltotyön johtaja Juha Repo.

Jos päärataa ei laiteta kuntoon, Suomi pysähtyy!

Hämeen maakuntahallitus käsitteli kokouksessaan 17.6.2019 tilannekatsausta päärataan liittyvistä ajankohtaisista ja edunvalvonnallisista asioista. Pääradan välityskyvyn parantamiseksi ja raidekapasiteetin lisäämiseksi tehdään
laajaa yhteistyötä maakunnan liittojen, kuntien, kauppakamareiden, Ely-keskusten ja Väyläviraston kanssa.

Maakuntahallituksen kokouksen aikaan kuuden läntisen Suomen maakunnan maakuntajohtajat jättivät pääradan yleissuunnittelusta tiukan kannanoton maan hallitukselle.

Aluekehittämisvarojen jakoon tasapuolisuutta tulevalla EU-ohjelmakaudella

Etelä- ja Länsi-Suomen yksitoista maakuntaa esittävät, että EU:n aluepolitiikan kehittämisvarat jaetaan aiempia ohjelmakausia tasaisemmin koko maahan. Seitsemän vuotta kestävä uusi ohjelmakausi käynnistyy vuonna 2021. Aluepolitiikassa tulee korostaa koko Suomen etua ja kansallisia tavoitteita alueiden kehittämiseksi, maakunnat vaativat.

Vuosikolmanneksella väkiluvussa pientä kasvua

Kanta-Hämeen väestön kokonaismuutos oli ensimmäisellä vuosikolmanneksella (tammi-huhtikuu) parempi kuin aiempana kolmena vuotena vastaavaan aikaan. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan huhtikuun lopussa väkiluku oli 171 178. Vuoden alusta asukkaiden lukumäärä on laskenut 186 hengellä. Tilanne on kuitenkin parantunut viime vuodesta, jolloin vastaavaan aikaan laskua oli 360 henkeä.

AVOIMET KYLÄT - Suomen suurin yleisötapahtuma 8.6.

24.05.2019 till 09.06.2019

Avoimet kylät -päivää vietetään jälleen kesäkuun toinen lauantai 8.6.2019.

Avoimet Kylät -päivä on valtakunnallinen tapahtumapäivä, jona sadat kylät ympäri Suomen kutsuvat tutustumaan toimintaansa ja järjestävät tapahtumia. Päivän järjestävät yhteistyössä Suomen Kylät ry, maakunnalliset kyläyhdistykset ja paikalliset yhdistykset ja aktiivit.

Sidor