Antti Toivanen on rapusuurlähettiläs 2020

Rapumaakunnan keulakuvaan kohdistuu paljon toiveita ja odotuksia. Rapusuurlähettiläs sitoutuu vahvistamaan Kanta-Hämeen mainetta rapurikkaana alueena ja edistämään rapujen käytön lisäämistä kaikissa tilanteissa – myös matkailijoiden herkkuaterioina.

Uusi rapusuurlähettiläs Antti Toivanen lupautuukin aktiivisesti edistämään raputietoutta ja rapujen syöntiin liittyviä kulttuuritapoja.

Olen suuri rapujen ystävä ja syksyiset rapujuhlat ovat meillä perheen ja ystäväpiirin kanssa pitkä perinne. Olen otettu tästä kunniatehtävästä ja aion ehdottomasti edistää rapusanomaa.

Antti Toivanen, rapusuurlähettiläs 2020

Olisi mahtavaa, että ravuista tulisi meille kaikille arkisempi herkku ja sitä käytettäisiin raaka-aineena Kanta-Hämeessä ja koko Suomessa, kotona ja ravintoloissa. Rapujuhlat ovat sitten kruunun jalokivi ja mukavaa yhdessäoloa.

Antti Toivanen, rapusuurlähettiläs 2020

Kanta-Häme julistautui rapumaakunnaksi vuonna 2010. Siitä lähtien ravut on pyritty tuomaan lähemmäs kaikkia herkuttelijoita. Tavoitteena on saada elokuisten ruokapöytien herkun elitistinen leima kokonaan historiaan.

Ravut ovat helppoa ja terveellistä lähiruokaa, ja kuka tahansa voi niistä nauttia. Meillä rapumaakunnassa rapua riittää. Niitä voi pyytää itse tai ostaa valmiiksi keitettynä suoraan ravustajilta. Myös pakastelähetykset muualle Suomeen onnistuvat.

Mika Soramäki, rapumies

Suomen suurimmat rapujuhlat

Hämeen liitto järjesti yhteistyössä Taste of Hämeen kanssa 21.8.2020 Suomen suurimmat rapujuhlat -tapahtuman verkossa.

Rapujuhlien yhteisaloitus striimattiin Hämeen liiton Youtube-kanavalle, jota useat rapujuhlijat seurasivat ympäri Suomen. Yhteisaloituksessa kuultiin Erkki Korhosen soittoa, luettiin rapumaakuntajulistus, lausuttiin rapuruno ja tietysti julkistettiin uusi rapusuurlähettiläs.

Kyllä näistä Suomen suurimmista rapujuhlista olisi mukava aloittaa vuosittainen perinne, jotta saisimme yhä useamman suomalaisen mukaan rapuherkkujen äärelle.

Sanni Grahn-Laasonen, rapusuurlähettiläs 2019

Kunniatehtävässä ovat aiemmin toimineet: 2019 Sanni Granh-Laasonen, 2018 Esa Erkamo, 2017 Juhani Honka, 2016 Päivi Rönni, 2015 Jukka Muhonen, 2014 Kari Viitamäki, 2013 Jari Koskinen, 2012 Petri Mäkinen, 2011 Leena Haavisto ja 2010 Raimo Honkavuori