Julkaistu

Ensimmäinen Kanta-Hämeen elinvoimakatsaus on julkaistu

Katsaus julkaistaan jatkossa aina tuoreimman tilastotiedon tultua kuukausittain. Hämeen liiton maakunta-analyytikko Jukka Lidman sanoo, että tavoitteena on palvella ja tarjota hyödynnettävää tietoa niin luottamushenkilöille, viranhaltijoille kuin aiheesta kiinnostuneille kuntalaisillekin.

Kanta-Hämeen elinvoimaa tarkastellaan tässä hyvin käytännöllisten mittareiden avulla. Esimerkiksi työttömyysasteen rinnalle on nostettu laajan työttömyyden mittari, joka kuvaa kuinka paljon henkilöitä on työttöminä ja erilaisissa työvoimapoliittisissa palveluissa. Se antaa kokonaisvaltaisemman kuvan työllisyyden dynamiikasta,

Jukka Lidman kertoo.

Tilannekuvan saamiseksi tietoa ei tarvitse enää etsiä monista eri paikoista. Työkalu tarjoaa yhdellä silmäyksellä keskeisten elinvoimaan liittyvien mittareiden seurannan, mutta mahdollistaa pureutumisen myös tarkempaan tietojen tarkasteluun ja vertailuun.

Käyttäjä voi valita näkymään kunnan, seutukunnan tai koko maakunnan tiedot. Katsausta on mahdollista laajentaa ja syventää tarpeen vaatiessa.

Tätä voisi ajatella yhden luukun periaatteena,

Jukka Lidman toteaa.

Koulutusta työkalun käyttöön

Hämeen liitto tarjoaa kiinnostuneille verkkokoulutusta työkalun (Microsoft PowerBI) käyttöön, jotta elinvoimakatsausta voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin tiedolla johtamiseen. Verkkokoulutuksia järjestetään syksyn aikana. Hämeen liitto tiedottaa tarkemmat ajankohdat myöhemmin. Myös räätälöityjä yksittäisiä koulutuksia on mahdollista järjestää.

Koulutuksista voi kysyä tarkemmin maakunta-analyytikko Jukka Lidmanilta. Lisäksi Hämeen liitto toivoo palautetta ja kehittämisehdotuksia elinvoimakatsaukseen, jota vielä kehitetään eteenpäin. Kysymyksiä, kehitys- ja sisältötoiveita katsaukseen ja tilastoihin liittyen voi lähettää Jukalle (yhteystiedot alla).

Heinäkuun työllisyystilanne varsin hyvä

Kanta-Hämeen työllisyystilanne oli heinäkuussa varsin hyvä ja vuodentakaisesta tilanteesta on merkittävää parannusta. Työttömyysprosentti 9,7 on hieman valtakunnan tasoa alhaisempi. Avoimia työpaikkoja on Kanta-Hämeessä runsaasti auki ja erityisesti hoiva-alalle haetaan työntekijöitä.

Väestönkehityksen osalta heinäkuu oli hivenen alavireinen Forssan ja Riihimäen seudulla, mutta Hämeenlinnan seudulla väestömäärä lisääntyi. Koko Kanta-Hämeessä väestö väheni 30 henkilöllä pääosin matalasta syntyvyydestä ja korkeasta kuolleisuudesta johtuen.

Liity Kanta-Hämeen elinvoimakatsauksen postituslistalle

Tilaa Hämeen liiton tekemä Kanta-Hämeen elinvoimakatsaus ja muita tilastotiedotteita tästä linkistä:
Liity Kanta-Hämeen elinvoimakatsauksen postituslistalle