Häme kansainvälistyy ja katsoo Kiinaan – Suunnitteilla yhteinen pehmeän laskun palvelu

Kuvassa osa Hämeen kauppakamarin delegaatiosta maailman suurimmassa verkkokaupassa, Alibabassa. Vasemmalta: Jussi Eerikäinen (toimitusjohtaja, Hämeen kauppakamari) Anna-Mari Ahonen (maakuntajohtaja, Hämeen liitto) Jusa Susia (Kaakkois-Aasian johtaja, Business Finland) ja Maria Jokinen (toimitusjohtaja, Forssan Yrityskehitys Oy)

Hämeen liitto, Linnan Kehitys Oy ja Forssan Yrityskehitys Oy vierailivat osana Hämeen kauppakamarin delegaatiota Sanghaissa, maailman suurimmassa kuluttajamarkkinapaikassa ja globaalin kasvun sekä innovaatioiden kärkikohteessa. Kolmepäiväisen vierailun aikana edustajisto tutustui Business Finlandin ja FinChin tekemään työhön suomalaisen kiinankaupan edistämisen hyväksi. FinChi on vientiä edistävän Business Finlandin tytäryhtiö, jonka kautta yritykset voivat perustaa virtuaalitoimiston Shanghaihin tai aloittaa toimintaansa Shanghaissa yritykseksi rekisteröidyn FinChin kautta.

Vierailijat tutustuivat myös maailman suurimpaan verkkokauppaan Alibabaan sekä Nokia-Bellin toimintoihin. Lisäksi ohjelmassa oli tapaamiset Shanghain kaupungin älyliikenneosaston johdon ja paikallishallinnon kanssa.

Lähdimme tutustumaan markkinaan ja tutustumaan siihen työhön, jota Business Finland ja FinChi tekevät Kiinassa. Tämän pohjalta me jatkamme nyt omaa työtämme ja pyrimme luomaan menetelmiä, joilla saisimme edistettyä Hämeen yritysten kansainvälistymistä

kertoo Forssan Yrityskehityksen toimitusjohtaja Maria Jokinen

Ponnahduslauta ja tukiverkko kansainvälistymiseen

Kiinasta on tulossa joulukuun alussa Hämeeseen vastavierailijoita Kaakkois-Aasian Business Finlandista ja sen Shanghain toimistosta.

Haluamme näyttää vieraille omia vahvuuksiamme eli luonnonvara- ja kiertotalousosaamistamme, matkailua ja robotiikan koulutusta. Lisäksi järjestämme verkostoitumislounaan potentiaalisten vientiyritysten kanssa

kertoo vierailua organisoiva Hämeen liiton maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen

Hämeen liiton, Linnan Kehityksen ja Forssan Yrityskehityksen tulevaisuudensuunnitelmissa on yhteinen palvelu, joka auttaisi hämäläisiä yrityksiä kansainvälistymisessä. Palvelu on vasta idea-asteella, ja mukaan halutaankin jo ensimetreillä kutsua maakunnan kaikkien kuntien elinkeinotoimijat. Kansainvälistymisasteen kasvattaminen on tähän saakka ollut maakunnassa iso haaste.

Haluamme tarjota palvelun, joka silottaa kuoppia ja tekee kansainvälisille markkinoille lähtemisen mahdollisimman helpoksi. Palvelu siis järjestäisi esimerkiksi viisumeihin, asumiseen ja koulunkäyntiin liittyviä asioita, auttaisi rekrytoinnissa ja tilojen etsimisessä ja tarjoaisi myös luotettavia talouspalveluja

kuvailee Linnan Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Saarinen