Julkaistu

Hämeen hyväksi – jo vuodesta 1953

Hämeen maakuntahallitus päätti silloisen maakuntajohtaja Timo Reinan esityksestä keväällä 2016 käynnistää Hämeen liiton toiminnan kokoamisen yksiin kansiin. Liitto oli täyttämässä 65 vuotta vuonna 2018 ja näkyvissä oli samalla kuntayhtymän viimeinen toimintavuosi.

Maakuntauudistusta ei kuitenkaan tuolloin tullut ja Hämeen liiton toiminta sai jatkua – samalla kirjaprosessille päätettiin antaa jatkoaikaa aina vuoden 2020 loppuun saakka.

Olisimme voineet päättää kirjan jo tuohon hetkeen, ja pitää kiinni 65-vuotisesta virstanpylväästä. Tähysimme kuitenkin tulevaisuuteen ja siellä siintävään organisaatiomme strategiauudistukseen, joka antoikin lopulta luontevan kohdan teoksen valmiiksi saattamiselle.

Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, Hämeen liitto

Merkittävä ja visuaalisesti näyttävä ponnistus

Maakuntahallitus antoi kirjaprosessin tehtäväksi työryhmälle, jonka puheenjohtajaksi nimettiin Matti Puotila. Ryhmän jäseniksi kutsuttiin muitakin pitkään maakunnassa vaikuttaneita luottamushenkilöiltä: Eero Kuosmanen, Aarne Kauranen, Eeva Nurmi ja Martti Pura sekä Hämeen liitosta Heikki Pusa ja Osmo Väistö. Työryhmä valitsi pysyväksi asiantuntijakseen FT Seppo Myllyniemen ja historiikin laatijaksi FT Pirkko-Liisa Kastarin.

Myöhemmässä vaiheessa vahvistuksesi kutsuttiin mukaan Forssan Lehden emeritus päätoimittaja Kari Grahn. Hän toimi ensin kustannustoimittajan roolissa, mutta prosessin saadessa jatkoaikaa, Kari Grahn tuotti myös merkittävästi uutta sisältöä. Hämeen liiton viestinnästä vastaava Reetta Sorjonen oli myös keskeisenä apuna kustannustoimituksessa ja työn loppuun saattamisessa.

Prosessi oli poikkeuksellisen pitkä ja monimutkainen ja lopputulos on tämän johdosta moniääninen. Valmista kirjaa nyt katsellessani ajattelen, että kaikki meni juuri niin kuin piti,

Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, Hämeen liitto

Visuaalisesta taideteoksesta graafisen suunnittelun osalta vastasi Muotoilutoimisto Siltanen & Sandberg.

Projektia on tehty näkökulmastamme katsottuna kovalla pieteetillä. Koko ajan on ollut selvää, että kirja on valmis vasta kun se on valmis. Asioita ei ole jätetty siihen tilaan, että tämä saa nyt kelvata, vaan kirjaa on tehty niin kauan, että siitä on tullut sellainen kuin sen pitääkin olla. Samaa arvokasta asennetta olemme halunneet jatkaa graafisessa suunnittelussa

Matti Sandberg, muotoilija, Muotoilutoimisto Siltanen & Sandberg

Asiantuntijuus intohimona, lukee Hämeen liiton strategiassa, kuvaten liiton ajattelutapaa ja työotetta. Tuota intohimoa olemme halunneet myös taitossa visuaalisesti tukea. Jokainen aukeama on tarkkaan harkittu ja mietitty ja voimme seisoa ylpeästi sen visuaalisuuden takana.

Jaakko Siltanen, muotoilija, Muotoilutoimisto Siltanen & Sandberg

Suurhankkeita luottamushenkilöiden tuella ja kovalla työllä

Keskussairaala, korkeakoulu, maakaasu, maatalouden tutkimus, jätehuolto, moottoritie, päärata, soraharjut, kakkostie, lentokenttä, luontokohteet, Kehräämö, Verkatehdas… ja lista jatkuu.

Maakuntamme suurhankkeet ovat edenneet vuosikymmenten saatossa Hämeen liiton ja sen edeltäjien ansiosta. Kanta-Hämeen aluesuunnitteluyhdistys ja sen seuraajat olivat tyypillisesti politiikkavetoisia organisaatioita. Toisin kuin yritysmaailmassa, maakunnan luottamushenkilöillä oli suuri rooli sekä yhdistyksen ja liittojen hallinnossa, että käytännön toimissa.

Toiminnanjohtaja ja myöhemmin maakuntajohtajana toiminut Eero Kuosmanen kiittää luottamushenkilöiden toimintaa (sitaatti kirjasta):

Jäsenkuntien hallinto- ja luottamusmiehet ovat menneinä vuosina luoneet perustan Kanta-Hämeen seutukaavoitukselle myöntämällä työhön riittävät varat. Myöskään heidän henkisen panoksensa merkitys ei ollut vähäistä. Yhteistyö on täällä ollut hyvää, kokonaisuuden kannalta optimitulokseen hakeutuvaa, hämäläisen asiallisuuden ja maltillisuuden sävyttämää.

Hämeen liiton rooli maakunnan kokoavana voimana näyttäytyy sekä historian sivuilla, että tulevaisuudessa – esimerkiksi Kanta-Hämeen elpyessä koronakriisistä entistä vihreämmäksi, digitaalisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Matti Lipsanen, kehittämisjohtaja, Hämeen liitto

Korona vaikutti julkistamiseen

Hämeen hyväksi – Hämeen liitto ja sen edeltäjät 1953-2020 -kirjan julkistamistilaisuus pidettiin 5.10.2020 koronatilanteesta johtuen pienimuotoisena tilaisuutena, toisin kuin alun perin oli suunniteltu.

Kirjan julkistaminen piti tapahtua Tulevaisuusseminaarin yhteydessä, mutta tämä tilaisuus jouduttiin siirtämään koronasta johtuen kokonaan verkkoon. Se tosin tarjosi meille tilaisuuden toteuttaa yhteistyössä Ylen kanssa vieläkin vaikuttavamman Tulevaisuusfoorumin, joka muuten kannattaa huomenna tiistaina katsoa suorana Yle Areenasta klo 14.00.

Reetta Sorjonen, suunnittelija, viestintä, Hämeen liitto

Kirjastoihin, kuntiin ja kirjakauppoihin teos tulee saataville myöhemmin.

Reetta Sorjonen, suunnittelija, viestintä, Hämeen liitto