Hämeen liitto kannustaa työntekijöitään vapaaehtoistyöhön ukrainalaisten auttamiseksi

Kanta-Hämeeseen saapuu sotaa paenneita ihmisiä koko ajan lisää. Heitä on majoittunut yksityismajoituksiin ja vastaanottokeskuksiin sekä niiden sivupisteisiin Riihimäelle, Hämeenlinnaan, Forssaan ja Iittalaan. Tärkeää on, että Ukrainasta saapuneita ihmisiä voidaan auttaa pääsemään mahdollisimman hyvin kiinni normaaleihin arjen toimiin.

Haluamme kannustaa omia työntekijöitämme vapaaehtoistyöhön ukrainalaisten hyväksi. Jos avustustyön tekeminen osuu työpäivälle, on esimiehen päätöksellä mahdollista saada sitä varten yksi tai enintään kaksi palkallista työ- tai virkavapaapäivää,

sanoo vt. maakuntajohtaja Jouko Ylipaavalniemi Hämeen liitosta.

Tämä on tapa, jolla Hämeen liitto haluaa kantaa kortensa kekoon koko Eurooppaa koskevaan asiaa,

Jouko Ylipaavalniemi jatkaa.

Palkallisen työ- tai virkavapaan saaminen avustustyön tekemistä varten on mahdollista silloin, kun työ on vapaaehtoistyötä, josta sen järjestäjä ei maksa palkkaa tai muuta korvausta ja työn tekeminen tapahtuu organisoidusti jonkin toimijan puitteissa.

Jos lähes kaikki työntekijöistämme innostuisivat tekemään avustustyötä yhden päivän verran, vastaa se meidän mittakaavassamme yhden työntekijän työpanoksen antamista kuukaudeksi avustustyöhön,

toteaa Hämeen liiton vs. hallintojohtaja Mirva Kandolin.