Hämeen maakuntavaltuuston päätökset 26.4.2021

Maakuntavaltuusto kokoontui nykyisellä kokoonpanolla viimeistä kertaa. Kokous pidettiin etänä Teamsin välityksellä ja yleisö pystyi seuraamaan suoraa lähetystä Hämeen liiton YouTube-kanavalla.

Nykyinen valtuusto aloitti kautensa vuonna 2017. Tänä vuonna järjestettävien kuntavaalien jälkeen maakuntaan valitaan uusi hallitus ja valtuusto vaalien tulokseen perustuen. Valinta tehdään maakunnan kuntien edustajainkokouksessa.

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Timo Heinonen kiitti valtuustoa ja maakuntahallitusta sekä Hämeen liittoa kuluneesta kaudesta.

Haluan kiittää maakuntajohtajaa joukkoineen erinomaisesta työstä ja sitoutumisesta maakunnan eteen tehtävään työhön. Kiitokset myös kaikille muille tahoille Hämeessä, jotka ovat ottaneet osaa koronapandemian kurissa pitämiseksi, näistä sairaanhoitopiiri ja kunnat erityisesti.

Timo Heinonen, Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja

Hämeen liiton tilinpäätös ja toimintakertomus hyväksyttiin

Maakuntavaltuusto hyväksyi maakuntahallituksen ja tarkastuslautakunnan esityksen pohjalta Hämeen liiton vuoden 2020 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Tilikauden tulos päättyi alijäämäisestä talousarviosta huolimatta nollille.

Tulokseen vaikuttivat henkilöstökulujen odotettua pienempi toteuma ja osaltaan myös koronapandemia muun muassa kokousjärjestelyjen ja matkakulujen jäätyä lähes kokonaan pois.

Mirva Kandolin, hallintopäällikkö, Hämeen liitto

Lisätietoja: Mirva Kandolin, hallintopäällikkö, p. 050 048 3633

Häme sai oman yleisen liputuspäivän – päiväksi valittiin Hämeen ilveksen ensiesiintymisen päivämäärä 21.12.

Hämeen maakuntavaakunan ja -lipun ilves-tunnus on esiintynyt ensimmäisen kerran 21.12.1560. Häme sai vaakunan Ruotsin kuninkaan Kustaa Vaasan hautajaisissa ja se on kuvattuna myös muiden Suomen herttuakunniksi katsottujen maakuntien, Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Karjalan ohella kuninkaan hautamuistomerkissä Uppsalan tuomiokirkossa.

Muiden mainittujen maakuntien symbolit ovat vanhempaa perua, mutta Hämeen ilves näyttäytyy ensimmäisen kerran tässä yhteydessä.

Hämeen maakuntalippu otettiin käyttöön toukokuussa 2018 maakuntavaltuuston päätöksellä. Syksyllä 2019 valtuustossa jätettiin aloite Hämeen lipun liputuspäivästä. Aloitteessa esitettiin Juteinin päivää 14.7. Hämeeseen liittyviä, liputuspäiväksi sopivia ehdotuksia kartoitettiin laajasti myös median toimesta.

Maakuntavaltuusto päätti, että joulukuun 21. päivänä suositellaan liputettavaksi Hämeen ja hämäläisyyden kunniaksi Hämeen maakuntalipulla tai vaihtoehtoisesti Suomen kansallislipulla, jos Hämeen lippua ei ole saatavilla.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Milloin maakuntalipun saa nostaa salkoon ja mistä sen voi hankkia?

Maakuntalipun liputuksella juhlistetaan hämäläisyyttä ja halutaan korostaa kuuluvuutta Kanta-Hämeen maakuntaan, jonka muodostavat kaikki alueen asukkaat, kunnat, yhteisöt ja yritykset.

Maakuntalipun voi nostaa salkoon kuka tahansa monenlaisina ilon, juhlan ja surun päivinä, sillä Suomessa on varsin salliva liputuskulttuuri.

Hämeen maakuntalippua tulee kohdella ja kunnioittaa kuin Suomen lippua. Maakuntalippua voi käyttää liputukseen itsenäisesti tai juhlavammin Suomen lipun kanssa.

Maakuntalipun voi hankkia mistä tahansa lipputehtaasta tai yrityksestä joka valmistaa lippuja. Lipun painoaineiston ja tehtaalle toimitettavat värimääritykset saa Hämeen liiton viestintäpäälliköltä: reetta.sorjonen(a)hame.fi.

Kannustamme erityisesti kuntia, mutta myös kaikkia yksityishenkilöitäkin hankkimaan lipun. Olisi hienoa nähdä Hämeen ilves liehumassa monessa salossa ympäri maakuntaa.

Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, Hämeen liitto

Lisätietoja: Matti Lipsanen, kehittämisjohtaja, p. 050 506 0697

Seuraava maakuntavaltuuston kokous on 30.8.2021.