Hämeenlinnan rokotustehtaan toteuttajille myönnettiin kulttuuristipendi valtavasta urakasta

Hämeen liitto ja Yle Häme ovat myöntäneet vuoden 2021 Kulttuuristipendin Verkatehtaan henkilöstölle, sen yhteistyökumppaneille ja vapaaehtoisille koronarokotusten järjestämiseksi tehdystä työstä.

Tunnustus luovutettiin Verkatehtaalla lauantai-iltana. Hämeen liiton vt. maakuntajohtajan Jouko Ylipaavalniemen ja Yle Hämeen päällikön Teemu Kahilan luovuttaman tunnustuksen vastaanottivat Verkatehtaan henkilöstön puolesta toimitusjohtaja Janne Auvinen ja vapaaehtoisten puolesta Hämeenlinnan kaupungin terveyspalvelujen palvelupäällikkö Heli Haapala.

Myöntämisperustelujen mukaan kulttuuritehtaasta sukeutui rokottamistehdas useiden eri ammattiryhmien yhteistyöllä. Heitä ovat muun muassa rokotuksille opastajat ja jälkiseurannan henkilöt, järjestyksenvalvojat, liikenteenohjaajat, siivoojat, vahtimestarit, tekninen ja hallinnon tuotantohenkilökunta sekä ruokapalvelutyöntekijät.

Rokotustyötä tehneet sote-ammattilaiset palkittiin viime vuonna jo Vuoden Hämäläisen palkinnolla koronan vastaisesta taistelusta.

Taustalla paljon näkymätöntä työtä

Tunnustuksen myöntämisperusteluissa kerrotaan, että toimialojen voimannäytössä yhdistyvät terveydenhuoltoalan, vapaaehtoistoiminnan ja tapahtumaosaajien ammattitaito ja työpanos joustavalla ja rajat ylittävällä yhteistyöllä.

Esimerkiksi rokotteiden säilyvyyden turvaamista mietittiin kulissien takana varavirtalähteistä alkaen, jotta rokotukset voitiin hoitaa kaikissa olosuhteissa.

Rokotustoiminta alkoi 18. helmikuuta 2021. Matkan varrella rokotuspisteitä siirrettiin eri paikkoihin alueen tiloissa. Rokotuksia annetaan edelleen kerran viikossa.

(Kuva: Nina Keski-Korpela, Yle)