Julkaistu

Ilon aiheeni hämäläisessä arjessa -valokuvakilpailun voittajat on valittu

Halusimme piristää koronakevättä valokuvauskilpailulla, mutta samalla selvittää kuvien kautta hämäläisten asukkaiden ja täällä vierailevien arjen ja asumisen iloja.

Reetta Sorjonen, suunnittelija, viestintä, Hämeen liitto

Kilpailulla haettiin asukkaiden ja maakunnassa vierailevien suhdetta hämäläiseen asumiseen ja elinympäristöön, ja siihen millaisena asumisen maakuntana Häme nähdään ja koetaan.

Kilpailuun osallistumalla oli mahdollisuus voittaa maakunnan pienyritysten tuotteita ja palveluja. Hämeen liitto ostaa kolmelle voittajalle lahjakortin heidän valitsemiinsa hämäläisiin asumisen teemaisella toimialalla toimiviin pienyrityksiin.

Kauniita maisemia ja herkkiä kohtaamisia

Valtaosa kilpailuun osallistuneista kuvista loi tunnelmaa kauniista, hämäläisestä maisemasta – järvien ja metsien läheisyydestä. Mukana oli rantamaisemien lisäksi näkymiä veneestä ja veden alta. Rauhallisuus ja herkkä luonto tuovat selvästi paljon iloa arkeemme ja asumiseemme.

Ensimmäisen sijan valokuvakilpailussa sai kuva Liesjärven savilahdelta. Tuomariston mielestä kuvaaja on onnistunut vangitsemaan arkisen hetken visuaalisesti hienolla tavalla. Kuvassa myös veden liike on hienosti pysäytetty.

1. sijan voittaja saa 750 euron arvoisen lahjakortin valitsemaansa yritykseen.

1. sija: Liesjärven savilahti. Kuva: Janne Laaksonen

Toiselle sijalle valittiin hiljainen ja harras kuva aamuun heräävästä Torronsuon kansallispuistosta tarkkailijoineen. Tuomariston mielestä kuvassa on tyylikäs sommitelma ja herkkä valo. Torronsuossa on selvästi taikaa, sillä se oli kuvakilpailun yksi suosituimmista kohteista. Tässä intensiivisessä toteutuksessa kuvaaja oli onnistunut luomaan hienon tunnelman.

2. sijan voittaja saa 500 euron arvoisen lahjakortin valitsemaansa yritykseen.

2. sija: Suoaamu, Torronsuo Tammela. Kuva: Teresa Ågrén-Aalto

Kolmannelle sijalle ylsi herkkä kohtaaminen joutsenten kanssa. Hämeenlinnan Aulangolla otettu kuva on kuin sadusta. Tuomaristo vaikuttui lapsen ja eläimen kauniista kohtaamisesta.

3. sijan voittaja saa 250 euron arvoisen lahjakortin valitsemaansa yritykseen.

3. sija: Kohtaaminen joutsenten kanssa. Kuva: Jemima Garaguso

Kuvakilpailun järjestäjänä toimi Hämeen liitto. Kilpailuun osallistuneita kuvia tullaan hyödyntämään Hämeen liiton ja maakunnan viestintä- ja markkinointimateriaaleissa, verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kilpailun voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Kuvien oikeudet: Hämeen liitto.