Muuttoliike on parasta aikoihin, mutta syntyvyys pitäisi saada kasvuun

Väestökehityksen kannalta vuodet 2019 ja 2020 ovat olleet selvästi parempia kuin neljä edellistä vuotta. Emme kuitenkaan vielä ole vuoden 2014 tasolla, jolloin maakunnan väkiluku oli vähentynyt tammi-lokakuussa vain 17 asukkaalla.

Vuoden 2014 tasolle pääsemiseksi syntyvyyden pitäisi nousta. Muuttoliike Kanta-Hämeeseen on tällä hetkellä parempaa kuin vuosiin, mutta se ei vielä riitä.

Jesse Marola, maakunta-analyytikko, Hämeen liitto

Tammi-lokakuun aikana syntyi 984 uutta hämäläistä, mikä on 44 lasta vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kuolleiden määrä Kanta-Hämeessä oli 1 610, mikä on 51 henkeä enemmän kuin viime vuonna.

Koronalla ei vaikutusta muuttohalukkuuteen

Muuttovoitto muista maakunnista ja ulkomailta tasoittaa hieman syntyvyydestä ja kuolleisuudesta koettua tappiota. Tulomuuttajia oli tammi-lokakuussa 37 enemmän kuin maakunnasta lähtijöitä ja maahanmuuttoja 267 enemmän kuin poismuuttoja.

Koronatilannekaan ei ole vaikuttanut muuttoliikkeeseen. Kanta-Häme on yksi viidestä maakunnasta, jotka ovat saaneet muuttovoittoa tammi-lokakuussa.

Jesse Marola, maakunta-analyytikko, Hämeen liitto

Kuntien välisessä muuttoliikkeessä Humppila, Hämeenlinna, Loppi, Riihimäki ja Tammela ovat vuoden alusta saaneet uusia asukkaita. Väestönkasvua puolestaan on tapahtunut Hämeenlinnassa, Lopella ja Tammelassa.

Tutustu tästä alla olevasta esityksestä tuoreimpaan väestökatsaukseen. Esityksen saa koko ruudun kokoiseksi klikkaamalla oikeassa alakulmassa olevaa nuolta. Koko ruudun näytöstä pääsee palaamaan ESC-näppäimellä.

Väestökatsauksen ja muut tilastografiikkamme löydät Ennakointi- ja tietopalvelut -otsikon alta.