SYMBI-projekti: Onko tekoäly ratkaisu kiertotalouteen?

Voisiko keinoäly osoittautua peloistamme huolimatta hyväksi apuvälineeksi maailmassa? Ellen MacArthurin säätiön ja Googlen julkaisema uusi tutkimus ehdottaa, että tekoälyn analyyttiset ominaisuudet voitaisiin valjastaa pyyhkäisemään pois tehottomuudet maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa – elintarvikkeista kulutuselektroniikkaan saakka. Tällä prosessilla saavutettaisiin ennennäkemättömiä taloudellisia säästöjä sekä vähennettäisiin ympäristön kuormitusta.

Lue lisää tästä sekä muista mielenkiintoisista aiheista SYMBI-projektin uusimmasta uutiskirjeestä: SYMBI-uutiskirje nro 5

Lue myös edellisestä uutiskirjeestä muun muassa siitä, mitä mieltä Euroopan kierrätysalan liiton (EuRIC) puheenjohtaja Michael Schuy on EU-säännöistä ja laeista:

SYMBI-projekti

• SYMBI Industrial Symbiosis for Regional Sustainable Growth and a Resource Efficient Circular Economy
  • Tavoitteena on alueellisten kehittämisohjelmien ja -politiikkojen tehostaminen sekä hyvien käytäntöjen jakaminen liittyen teollisten symbioosien ja kiertotalouden edistämiseen.
  • Erityishuomio on niissä toimissa, jotka ovat yhteyksissä kansallisiin rakennerahasto-ohjelmiin ja Euroopan alueiden välisen yhteistyön -ohjelmiin.
  • Projekti toteutetaan seitsemässä maassa: Espanja, Puola, Italia, Slovenia, Kreikka, Unkari ja Suomi. Suomessa partnereina toimivat Hämeen liitto ja Hämeen ammattikorkeakoulu.