Uusi maakuntahallitus ja tarkastuslautakunta on valittu Kanta-Hämeeseen

Maakuntavaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Johannes Koskinen Hämeenlinnasta (sd.), varapuheenjohtajaksi Timo Heinonen Lopelta (kok.) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Johanna Häggman Forssasta (kesk.).

Valtuusto valitsi myös 11-jäsenisen maakuntahallituksen. Hallituksen jäsenet on valittu maakunnan kolmelta seutukunnalta niiden väestömäärien suhteessa ja kuntavaalien poliittista äänijakaumaa noudattaen. Hallitus toimii valtuuston toimikauden ajan.

Hämeen maakuntahallituksen jäsenet ja varajäsenet toimikaudelle 2021-2025 ovat:

JäsenVarajäsen
Mirka Soinikoski, vihr.
Veera Jussila, vihr.
Hämeenlinna

Maakuntahallituksen puheenjohtajaksi valtuusto valitsi yksimielisesti Antti Ahosen (kok.) Hämeenlinnasta ja varapuheenjohtajaksi Lulu Ranteen (ps.) Hämeenlinnasta.

Hallituksen tehtävänä on valvoa Hämeen liiton etua, edustaa sitä ja tehdä sopimukset sen puolesta. Hallitus valmistelee ja tekee esitykset valtuustolle keskeisistä strategisista suunnitelmista ja asiakirjoista, liiton toiminta- ja taloussuunnitelmasta ja talousarviosta sekä muista valtuuston käsiteltäviksi menevistä asioista. Lisäksi hallitus vastaa valtuuston päätösten täytäntöönpanosta.

Maakuntavaltuuston asettamien tavoitteiden saavuttamiseksi maakuntahallitus antaa toimintalinjaukset Hämeen liiton toiminnalle. Tutustu Hämeen maakuntahallitukseen Hämeen liiton sivuilla.

Tarkastuslautakunta vastaa liiton hallinnon ja talouden tarkastuksesta

Tarkastuslautakunta, lyhyesti tarla, on maakuntavaltuuston toimikaudekseen valitsema nelijäseninen toimielin, jonka jäsenet ja varajäsenet ovat valtuuston varsinaisia jäseniä.

Tarla vastaa liiton hallinnon ja talouden tarkastuksesta ja sen järjestämisestä. Se myös arvioi valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisen ja seuraa, että kuntayhtymän tilintarkastus toteutetaan hyvän kunnallisen tilintarkastustavan edellyttämällä tavalla.

Tarkastuslautakunnan jäsenet ja varajäsenet toimikaudelle 2021-2025 ovat:

JäsenVarajäsen
Puheenjohtaja Arja Laajalehto, sd.
Tammela
Marita Ketola, sd.
Humppila
Varapuheenjohtaja Lotta Saarenpää, kok.
Jessica Sonko, kok.
Markku Leppälahti, kesk.
Ypäjä
Jouni Paloposki, kesk.
Ypäjä
Samuli Vesioja, ps.
Tero Ahtola, ps.
Forssa

Tutustu tarkastuslautakuntaan Hämeen liiton sivuilla.

Hämeen maakuntavaltuusto kokoontuu seuraavan kerran 29.11.2021.