Valtatie 2 kehittämishankkeita mukana Väylän investointiohjelmassa

On erittäin hyvä, että kakkostien hankkeita sisältyy juuri julkaistuun Väyläviraston tulevien vuosien investointiohjelmaan,

iloitsee Helsinki-Forssa-Pori-neuvottelukunnan puheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen.

Investoinnit toisivat muun muassa ohituskaistoja Karkkilan kohdalle sekä lisää sujuvuutta ja parannuksia Humppilan kohdalle. Investointiohjelma on vahva asiantuntijaviesti siitä, että kakkostie on tulevina vuosina rahoitettavien hankkeiden joukossa.

Nyt on tärkeää varmistaa, että näin myös käy! Edunvalvonnan tueksi on myös tarkoitus päivittää kakkostien kehittämissuunnitelmaa usean maakunnan voimin ja vahvassa yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa,

Sanni Grahn-Laasonen sanoo.

Investointiohjelma pitää sisällään muun muassa kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita. Valtatie 2 osalta mukana on seuraavat hankkeet, joiden suunnitelmavalmius on riittävä päätöksentekoa varten:

• Vt 2 Humppilan kohta 7 M€
  • Vt 2 Ruskila-Haistila 6 M€
  • Vt 2 parantaminen Porin keskustassa 60 M€

Vt 2 parantaminen välillä mt 120-Karkkila (11 M€) on mukana ohjelmassa, mutta edellyttää vielä jatkosuunnittelua. Lisäksi perusväylänpidon parantamishankkeena on vt 2 Huittisen kohdalla (7 M€).

Helsinki-Forssa-Pori-neuvottelukunta pääsi kokouksessaan 26.1. tuoreeltaan iloitsemaan valtatien hankkeiden huomioinnista investointiohjelmassa. Neuvottelukunnassa on edustettuina neljän eri maakunnan alueelta kansanedustajia, kuntia ja niiden luottamushenkilöitä sekä elinkeinoelämän ja maakuntien liittojen edustajia. Puheenjohtajuus on vuosien 2021–2022 aikana Hämeen liitossa ja puheenjohtajana toimii Sanni Grahn-Laasonen.