Julkaistu

Viralan eritasoliittymä etenee viimeinkin

Janakkalassa valtatien 3 Viralan eritasoliittymän linja-autopysäkki- ja liityntäpysäköintijärjestelyt sekä Tarinmaan pohjavesialueen suojaaminen sisältyvät hallituksen budjettiesitykseen ensi vuodelle.  Hankkeen kokonaiskustannusarvio  on 5,1 milj. euroa. Siitä valtion osuus on noin 3,6 miljoonaa euroa.  Loppu kustannuksia jää Janakkalan kunnan hoidettavaksi.

Hankkeen tavoitteena on parantaa liikkumisen palvelutasoa, jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita sekä vähentää pohjaveden pilaantumisriskiä.

Hanke on koko seudun kannalta erittäin tärkeä ja ajankohtainen. Liityntäpysäköinnillä tuetaan alueen saavutettavuutta ja mahdollistetaan jo nyt merkittävän työpaikka-alueen elinvoimaisuutta. Tämä Viralan hanke on ollut vireillä jo vuosikausia. Hämeen liitto on yhdessä Janakkalan kunnan ja maakunnan kansanedustajien kanssa ajanut asiaa eteenpäin, ja nyt tämä ponnistelu saadaan maaliin

Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa kuvaa Viralan asian etenemistä

Samassa hankekokonaisuudessa rahoitetaan n. 1,3 miljoonalla eurolla Riihimäki-Hikiän kevyen liikenteen väylän toteuttamista ja parantamista.