Kanta-Hämeen ljs

Päivitetty 30. syyskuuta 2020

Maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa määritetään liikennejärjestelmän tavoitteet ja kehittämistarpeet sekä tarvittavat toimenpiteet meidän maakuntamme ja sen seutujen tasolla.

Meillä maakuntien liitoilla on lakisääteisiä tehtäviä, joista yksi on käynnistää maakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelman suunnitteluprosessi. Laki velvoittaa meitä johtamaan suunnitteluun liittyvää yhteistyötä maakunnassa ja suunnittelun sovittamista yhteen muiden maakunnassa tapahtuvien suunnittelutöiden kanssa.

Kanta-Hämeen LJS -työ on meneillään. Työ käynnistettiin maaliskuussa 2020. Työn tilaajana toimii meidän lisäksemme Uudenmaan ELY-keskus.

Suunnittelua ohjaa työryhmä, jossa mukana ovat maakuntamme kunnat, Hämeen ja Uudenmaan ELY-keskukset, Väylävirasto, Traficom sekä Hämeen ja Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarit. Työryhmän puheenjohtajana toimii johtava asiantuntijamme Heikki Pusa ja käytännön työtä ohjaa liikenneasiantuntijamme Juuso Helander.

Työstä on valmistunut raporttiluonnos, joka on luettavissa alla olevasta linkistä. Työ valmistuu marraskuussa 2020.

Keskeinen tavoitteemme on koota kuntiemme ja yhteistyötahojemme näkemys liikennejärjestelmän tärkeimmistä kysymyksistä, ja viestittää yhteistä tahtotilaa koko maakunnan osalta.

Uuden maakunnallisen suunnitelman pohjana toimii Häme-ohjelma 2018+, maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntakaava 2040. Olemme ottaneet huomioon myös valtakunnallisen liikennejärjestelmätyön ja Länsi-Suomen liikennestrategian tavoitteet siltä osin kuin ne maakuntamme soveltuvat. Huomioimme liikennejärjestelmäsuunnitelmassa myös kaikki liikenteen kulkumuodot.

Tutustu tästä Kanta-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040 raporttiluonnokseen:

Kommentteja ja palautetta Kanta-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelmasta ja -työstä on mahdollista lähettää kirjaamoomme sähköpostilla: Virallinen lausuntoaika on 7.-30.10.2020.

Kanta-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelmasta voi kysyä tarkemmin johtavalta asiantuntijaltamme Heikki Pusalta ja liikenneasiantuntijaltamme Juuso Helanderilta. Katso yhteystiedot Henkilöstö-sivulta.